28.1.17

Frywolitkowa gwiazdka - wzór darmowy i recenzja pewnej nitki

Raz na jakiś czas publikuję jakiś swój wzór frywolitkowy nieodpłatnie. Dzisiaj właśnie przyszedł czas na kolejny. Tym razem jest to gwiazdka frywolitkowa. Do powstania tego wzoru sprowokowała mnie przesyłka z nitkami ze sklepu picoto.pl. Większość zawartości w paczce to była dobrze mi znana Aida. Znalazły się tam jednak dwie szpulki ślicznych nitek metalizowanych w kolorze złotym i srebrnym. Miałam je przetestować. A że śliczne są bardzo, to do testowania wzięłam się natychmiast!

(Wzór na gwiazdkę jest na końcu notki.)

Frywolitki - tatting

W pierwszej chwili chciałam zrobić kolczyki (bo z metalizowanych nitek dotąd robiłam tylko biżuterię). Jednak stwierdziłam, że nie mam ochoty robić dwóch identycznych kolczyków, lepiej coś nowego. I tak powstał nowy wzorek na frywolitkową gwiazdkę. Z lenistwa nie chciało mi się sięgać po drugie czółenko, zatem wzór jest na jedno czółenko. Pikotek też za bardzo się nie chciało, zatem tak całkiem z lenistwa zrobiłam gwiazdkę prawie bez pikotek. Źle jednak obliczyłam ilość supełków. Dlatego do obliczenia ich właściwej ilości zrobiłam drugą z nitki bawełnianej. Przy okazji chciałam porównać grubość obu nitek.
 
gwiazdki frywolitkowe i nitki


Titano contra Aida

Jedna gwiazdka jest zrobiona z Aidy 20, druga ze srebrnej Titano.

Aida
- nitka bawełniana,
- bardzo gładka, sztywna i sprężysta,
- supełki z niej można zaciskać mocno,
- trudno ją zerwać,
- jak się uprzeć, to można spruć nawet kółeczka,
- supła się z niej bardzo szybko,

- skręca się w trakcie pracy, co niezmiennie od lat mnie wkurza,
- początkującym zawsze polecam zaczynać od tej nitki.

Titano
- nitka metalizowana o pięknym połysku,
- gładka, sztywna i plastyczna jak drucik,
- supełki trzeba zaciskać ostrożnie i niezbyt mocno,
- supła się wolniej,
- przy zbyt mocnym szorowaniu nitek o siebie można ją zerwać,
- pruć można najwyżej kilka supełków,
- nie skręca się w trakcie pracy,
- polecam doświadczonym koronkarkom.

Zalety Titano:

1. Jest prześliczna! Zarówno złota jak i srebrna Titano mają piękne odcienie i ślicznie się mienią w świetle. Na zdjęciach nie udało mi się tego pokazać w pełni.
2. Jest sztywna na tyle, że nawet duże gwiazdki z niej wykonane nie będą wymagały usztywniania. Frywolitka z tej nitki jest plastyczna i fajnie będzie się z niej formowało przestrzenne elementy, czego bez sztywnika nie da się zrobić z żadną nitką bawełnianą. Już widzę oczyma wyobraźni te kwiatki przestrzenne wpięte we włosy, broszki, motylki i ozdoby choinkowe. Ach!

Skąd wziąć tę nitkę? Ano, jak wspominałam, najprościej ze sklepu

http://sklep.picoto.pl/pl/12-kordonki
Są  tam też inne nitki metalizowane do frywolitek. Pozostałe są jednak mi dawno znane, więc o nich może innym razem. :)

Jeszcze kilka rzutów okiem na gwiazdeczki i... 





Wzór  frywolitkowy - gwiazdka Dalia

Po kliknięciu w obrazek schemat się powiększy. Wtedy można go zapisać na własnym dysku. Do wykonania tej koronki potrzebne jest jedno czółenko i nitka z kłębka.
 Zapraszam do supłania!

Miłego dnia!
Anna
Ps. Gdzie się na Bloggerze podziały obserwowane blogi? Odkąd zmienił się interfejs, do wielu z Was nie umiem trafić. :(

29 komentarzy:

  1. Dziękuję Aniu za udostępnienie pięknego schematu gwiazdeczki.Jak ją usupłam - pochwalę się na Facebooku.Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Będzie mi bardzo miło! Owocnego supłania życzę! :)

      Usuń
  2. dzięki, a mogę wywalić przedostatni rządek?
    miałam nitkę bawełnianą oplecioną nicią metalizowaną, supłałam na igle i albo nić metalizowana przesuwała się na bazowej więc na gotowym wyrobie nie była równo rozłożona, albo w ostateczności się zrywała
    a metalizowana gwiazdka suuuuper !!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. KonKata, jak wywalisz przedostatni rządek, to zmniejszy się obwód i wtedy ostatni rządek będzie się falował. No i jak to akurat bardzo lubię takie podwójne, albo nawet potrójne rzędy łuczków. :)
      co do metalizowanych nici i igły, to chyba igłą trudniej się z nich supła, bo trzeba całe rzędy słupków na raz przesuwać na nitce, co ją psuje. Najgorzej chyba przy tym będzie się rwała Madeira, bo ona jest właśnie tak oplatana. Mam jeszcze inne nici, bez metki, które się kompletnie do frywolitek nie nadają przez luźny oplot. Titana jest zrobiona inaczej, jest bardzo gładka, prawie jak drucik i dopiero przy mocniejszy potarciu widać, że to rdzeń owinięty metalem.

      Usuń
    2. dziękuję za wyczerpującą odpowiedź
      co do nici metalizowanych i igły to masz rację
      nadal medytuję nad wywaleniem przedostatniego rzędu- musiały by być zastosowane dłuższe pikotki do łączenia, no i łuczek w ostatnim rzędzie by musiał mieć z 18 słupków
      ale.... chyba bardziej wiotka zrobi się całość

      Usuń
    3. Wywaliło mnie z własnego bloga?????????? Durny blogger!

      No to jeszcze raz. Konkata, kombinuj, jestem ciekawa, jak Ci wyjdzie. Wprawę we frywolitkach masz przecież nie mniejszą ode mnie. :)

      Usuń
  3. bardzo dziękuje za wzór, na pewno skorzystam:)
    co do obserwatorów to po kilku dniach wszystko powinno wrócić do normy,
    u mnie było tak samo, teraz jest już ok:)
    jeszcze raz dziękuje i pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Renato, tylko mi chodzi o obserwowane przeze mnie blogi, nie o obserwatorów mojego bloga. :(

      Usuń
    2. u mnie też sie to stało, weszłam jak już się zalogowałam na
      układ potem
      dodaj gadżet i tam z listy wybrałam opcje
      moja lista blogów
      dodaj
      i okazało się, że trzeba je jeszcze raz wszystkie zaszajbkować
      Niemniej utraciłam listę tutków, którą miałam na bocznym pasku

      Usuń
  4. Wzór jest naprawdę świetny.
    Dziękuję bardzo za udostępnienie! <3
    Dziękuję też za test i recenzję Titano.
    Aż żałuję, że wzór jest bez pikotek, bo to jedna z większych zalet tej nitki. Pikotki stoją sztywno na baczność niczym porządnie wyszkolone wojsko 😉 I to bez specjalnego wyrównywania i usztywniania 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ależ proszę! :)
      Alu, wzór jest bez pikotek, bo jak napisałam, z lenistwa nie chciało mi się ich robić. Poza tym często robią nowy wzór pierwszy raz robię go bez pikotek, dopiero potem upikocam. :)

      Usuń
  5. Śliczne gwiazdki. Wzór muszę koniecznie pokazać mojej mamie, ona jest teraz na etapie robienia takich ozdób :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Anno, gwiazdki zawsze na czasie. Pozdrowienia dla Twojej mamy! :)

      Usuń
  6. Piękna gwiazdka!!! Dziękuję za możliwość skorzystania ze wzoru :)
    Recenzja nici super, na pewno się na nie skuszę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam naprawdę! Są całkiem inne od reszty nici.

      Usuń
  7. Piękne obie gwiazdki :)
    Dziękuję za wzorek :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Dziękuję za wzór - na pewno skorzystam... I recenzję nici przeczytałam zaciekawiona, przetestuję ją i na frywolitce i w makramie, bo coś czuję, że do wszelakich supełków będzie wdzięczna :)

    PS. Blogger - po lewej stronie jest kolumna ze wszystkim odnośnie bloga: posty, statystyki, komentarze, itp, a na samym dole "lista czytelnicza" - to są właśnie te zapisane blogi, które obserwujemy :D Przynajmniej u mnie to tak teraz wygląda, podejrzewam, że i u Ciebie podobny układ jest :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tobatko, dzięki! Znalazłam! Ale gamoń ze mnie, że tam nie sprawdziłam. :)

      Usuń
    2. Zaraz gamoń... Ot przeoczenie :D Ciesze się, że mogłam pomóc :)

      Usuń
  9. Widzę, że Beatka wyjaśniła co i jak. Też długo tego szukałam :)
    Fajna ta gwiazdka ... ja frywolę rzadko, ale może? Kto to wie?
    Teraz to powinnam kwiatki frywolić, an wianek dla wnuczki ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wyjaśniła. A co ja się naszukałam!
      Wianuszek ze srebrnymi wstawkami może? Hm,.. Na pewno coś oryginalnego wykombinujesz. :)

      Usuń
  10. Dziękuję bardzo za opinię o nitkach. Aida jest mi dobrze znana, ale te metalizowane nie. Opie bardzo przydatne przy robieniu zakupów. Gwiazdeczki śliczne. Wzorek już przytulam i bardzo dziękuję za niego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Magłoś, dla mnie Titania też jest nowa, dlatego o niej napisałam. O Aidzie to wspominałam już nie raz. Za to dobra jest jako punkt odniesienia przy takich porównaniach.

      Usuń
  11. Aniu, serdecznie dziękuję za wzorek gwiazdki. Jest piękna i z pewnością się skuszę na zrobienie jej. Może nawet skuszę się na tę metalizowaną nitkę. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  12. Lovely pattern 🌹thank you very much 😄

    OdpowiedzUsuń
  13. Wonderful design!!! :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Beautiful pattern thank you sharing it

    OdpowiedzUsuń
  15. Zachwyciły mnie te gwiazdki, są przepiękne!
    I choć jeszcze mam małą wprawę to jedna już zdobi moje okno:-)
    Dziękuję za wzór i pozdrawiam serdecznie:-)

    OdpowiedzUsuń

Komentować każdy może, jeden lepiej, drugi gorzej. ;)